Spela internet men vill ha stöd av ett spelombud först?
Det har blivit oerhört populärt att satsa på lotterier på nätet, inte bara på Svenska Spels begränsade utbud utan på de “svenska” spelbolagens massor av olika kategorier av skraplottsspel. Bara kolla in ComeOns utbud och enorma jackpottar och du baxnar säkert.
Svenska spel hade år 2006 cirka 6 800 spelombud samt de existerar precis över allt i landet, både i hjärtat av de småländska skogarna, i avkrokar i Norrland och hamnkiosker i den Bohusländska skärgården.
En del av dessa har genomgått Svenska Spels utbildning till Diplomerad Spelansvarsvarstagare, en frivillig och fri kurs som kan genomföras på webben eller DVD. Vid kursavslut ska man klara ett test bestående av 13 frågor så det verkar ju inte så svårt att få detta diplom.
Ett par saker som Svenska Spel trycker på är att man ska vara minst 18 år för att få spela samt ombuden får absolut inte lämna någon kredit till sina besökare.
– Syftet är att ombuden ska lära sig mer om de viktiga frågorna samt samtidigt kunna visa sina kunder att man tar frågan på allvar samt säljer lotteri på ett ansvarsfullt sätt. Vi vill stärka ombuden i deras argumentering för att undvika diskussioner som kan uppstå då man nekar någon att spela menar representant för Svenska Spel.
Undrar om 6800 spelombud kan styra fest tillsammans i verkligheten, inte någon virtuell mötesplats som möte online via Webben.
Kollar några få på Svenska Spels spelsidor, samt jodå en liten “klämtare” om att “De bästa 450 spelombuden” bjöds på galakväll i Globen.
Antar att man med de bästa menar de bästsäljande, inte de som kanske gett bäst support?
“De 450 bästa spelombuden i Sverige samlades i Januari i år i Globens Annex för en hejdundrande kväll fylld med artister samt fina priser. Det allra finaste priset tog Ica Kvantum i Norrköping hem – de korades till Årets Ombud.
Ombudsgalan, den 14: e i ordningen, är Svenska Spels årliga träff för landets bästa spelombud samt kan liknas vid spelombudens egen Oscarsgala. Alla priser är otroligt eftertraktade av landets ca 6 600 ombud men mest prestigefyllt existerar priset som “Årets Ombud”.
– Vi är tävlingsmänniskor allihopa, säger Ica Kvantums spelansvarige Marie Falkhäll och hyllar hela personalen.
Och den mest tävlingsinriktade vinnaren var Ola Ahlsén från Direkten Ahlséns i Lerum, som passande nog vann kategorin “Årets Tävlingsombud”:
– Ikväll ska vi fira ordentligt, men jag tänker inte ge mina bästa tips, för vi tänker vinna nästa år också!
Men det existerar inte bara fest och glam, 1500 spelombud kontrolleras årligen
Sedan oktober 2010 gäller 18-årsgräns på Svenska Spels samtliga produkter (även lotter). Enligt gällande ombudsavtal ska Svenska Spels ombud begäära legitimation av dem som ser ut att vara under 25 år samt vill spela i butik. För att kontrollera att regeln följs genomför Svenska Spel provköp där ombudens ålderskontroller testas. Nu är resultatet för 2011 färdigt.
– Jag kan konstatera att våra spelombud är fortsatt noga med att kontrollera att åldersgränsen när lottoombuden fortfarande inte når upp till en acceptabel nivå, säger Jan Svensson, chef Ombudstillsyn på Svenska Spel.
Under 2011 genomförde Svenska Spel totalt 1796 provköp hos 1519 spelombud.
82 % av de testade spelombuden klarade det första provköpet. Av de 1519 kontrollerade spelombuden missade endast 14 (0, 9 %) även det andra provköpet, vilket resulterade i att de stängdes av i 2 veckor. 2010 stängdes tio spelombud av i två veckor.
– Det är alltid tråkigt att behöva stänga av ombud men ålderskontrollen handlar om 1 grundläggande del av vårt spelansvar – att förhindra minderårigt spelande. Hos spelombuden innehåller vi jobbat med provköp sedan 2003 samt det är gott om tillfredsställande att se resultatförbättringen, säger Jan Svensson.
Under fjolåret genomförde Svenska Spel även 1394 provköp hos 870 lottombud – som enbart säljer Svenska Spels lottprodukter – där klarade 47 procent det första provköpet. 97 lottombud (11, 1 procent) stängdes av i två veckor efter att ha missat även den andra provköpsrundan.
– Vi införde 18-årsgräns vid köp av våra lotter så sent som för en, fem år sedan. Rutiner kring att begära legitimation tar tid att bygga upp. På sikt är jag övertygad om att differensen mellan spelombuden och lottombuden kommer att minska, säger Jan Svensson.
Under 2011 sades totalt två ombudsavtal upp efter att ombud missat fyra provköp vilket är en försämring mot 2010 då inget ombud sades upp på grund av samma orsak. Ytterligare 18 ombud förlorade sitt ombudskap hos Svenska Lotteri på grund av allvarliga avtalsbrott, vilket ska jämföras med tolv under 2010. Mest förekommande avtalsbrott är innehav av illegala maskiner, vilket genererade åtta uppsägningar under 2011 mot nio under 2010.
De ombud som stängts av under 2011 finns verksamma på olika orter i landet samt representerar både dagligvarubutiker, servicebutiker samt spel- samt tobaksbutiker. Ombuden stängdes av i olika perioder under året.
– Vi ska fortsätta att utveckla vårt spelansvar. Att leva upp till kundernas, branschens och ägarens högt ställda förväntningar på spelansvaret finns en utmaning för oss som ibland innebär att våra intäkter minskar. 18-årsgränsen är ett sådant beslut som påverkat intäkterna men den ligger helt i linje med vår ambition om att vara ett spelföretag som aktivt balanserar intäkter mot skyldighet och omtanke om kunden, säger Jan Svensson.
Under 2012 planerar Svenska Spel att öka antalet provköp jämfört med 2011.